Az autónak nem csak díszítő elemei, de létfontosságú alkatrészei is a fényszórók: nem csak az irányváltoztatási szándékunkat jelezhetjük vele a forgalomban közlekedőknek, hanem megvilágítja az előttünk lévő utat, javítja a látási viszonyokat és bennünket is jól láthatóvá tesz.
A műanyag fényszóróbúra sokkal tartósabb, mint a korábbi üveg búrák, mert azok akár egy kavicsfelverődéstől is betörhettek, de néhány szempontból sokkal sérülékenyebbek is.
Amikor a lámpabúrák készülnek, a felszínükre speciális lakkréteg kerül, amit kemencében, vagy speciális lámpákkal „égetnek” rá. Vannak olyan lámpák is, melyek több réteg műanyagból készülnek, és a tartósság javítása érdekében a felső rétegbe kevernek valamilyen szilárdító anyagot.
A lakkréteg sárgulását eredményezheti az UV-sugárzás, a felületre kerülő kémiai anyagok, és a búra belsejében, az izzók miatt keletkező hő reakciója. Mikro-karcolásokat ejthetnek rajta a fák, bokrok ágai, a felpattanó kavicsok, de munkám során már találkoztam olyan karcolásokkal is, melyeket egy kutya körmei okoztak, aki az autó tetejére menekülő macskát próbálta elkapni. Ahogy szaporodnak a mikro-karcolások a búra felületén, az úgy válik egyre mattabbá, opálosabbá, és ez bizony nem csak esztétikai probléma,
Választhatjuk a legerősebb fényű izzót is, annak soha nem lesz olyan az ereje, ha filterként állja a fény útját egy matt búra. Az ilyen lámpával nem tudunk akkora területet bevilágítani, nem biztos hogy mindent meglátunk, amit kellene. Másik gond, hogy így mi sem vagyunk annyira feltűnőek, és bizonyos időjárási körülmények között ez akár életveszélyes is lehet!
Biztosan feltűntek lelki szemei előtt a pénztárcából kiröppenő húszezresek (főleg a magasabb árkategóriájú autók esetében; egy pár első fényszóró akár több-százezer forint is lehet!), és leverte a víz a cserével járó macera miatt, de nem kell ennyire előre szaladni!
A fényszórók búráját szakszerűen lehet javítani polírozással: a mikro-karcolások eltűnnek, a műanyag újra kristálytiszta és tökéletesen átlátszó lesz. Lehet otthon kísérletezni YouTube videókban látható dolgokkal – ketchup, fogkrém, WD40 (és egyéb furcsaságok), vehetünk javító készletet mindenféle méretben és árcédulával, de nem egyszerűbb elvinni egy szakemberhez, aki gyorsan, a megfelelő technikával, a megfelelő sorrendben, és a megfelelő eszközökkel elvégzi a munkát? Amire garanciát is vállal? És az sem biztos, hogy a végén így többe kerül, mint ha otthon kísérletezne vele…
Ezzel a módszerrel különféle horpadásokat, ütődéseket és gyűrődéseket lehet javítani. Ha a festés nem sérült, akkor a hibák nagy eséllyel eltüntethetők PDR-technikával, és visszaállítható az eredeti, gyári állapot. Gyorsan, és költséghatékonyan.
A munka időtartama a sérülés méretétől, mennyiségétől és komolyságától függ, a javítás néhány órát, maximum néhány napot vehet igénybe. A jégverés nyomait eltüntetni egy hosszabb folyamat, hiszen sok különálló horpadásról van szó. Egy ajtórányitást valószínűleg néhány óra alatt teljesen el lehet tüntetni, de egy koccanás, vagy a figyelmetlen tolatás nyomai megint csak több időt igényelnek. Minden esetben előzetes állapotfelmérés szükséges az időtartam megbecsléséhez, viszont még a leghosszadalmasabb munka is rövidebb idő alatt elkészül, mint egy hagyományos karosszériajavítás.
A hagyományos horpadás javítás során a mélyebb sérülést egy speciális tapasszal töltik ki, amit utána csiszolnak, hogy egy szintbe kerüljön az egész felület, és az egész elemet – vagy egy részét – az autó színére festik. Bár a végeredmény itt is lehet elsőre tökéletes szépségű, és a gépjármű pont úgy nézhet ki, mint újkorában, összeségében mégis más a végeredmény: a festés már nem gyári, ha a javítást végző szakember nem jó színt választ, akkor elüthet az elem árnyalata az autó többi részétől. A rosszul megválasztott tapasz anyaga az UV-sugárzás hatására repedezetté válhat, és ez mind csökkenti az autó értékét, ha szeretnénk eladni. Időigényes, költséges folyamat és elavult módszer. A PDR-technikával a horpadások legnagyobb része javítható, gyors és költséghatékony alternatíva: nincs szükség töltőanyagra, tapaszra, csiszolásra és festésre. Az autó fényezése teljes egészében gyári marad, és nem csökkenti az értékét.