PDR – vagyis a festés nélküli horpadás javítás
A PDR egy környezetbarát javítási módszer, mellyel töredék áron, és sokkal rövidebb idő alatt állítható vissza a karosszéria gyári állapota. A PDR-technikával eltüntethetők az ütődések és horpadások, kiegyenlíthetők a kasztni gyűrődései és a jégeső okozta sérülések.
Az első lépés a kár felmérése: hol van a horpadás? Milyen típusú sérülés? Mi okozta? Mekkora a kiterjedése? Miután megtisztítottuk a felületet, meggyőződtünk arról, hogy a sérült terület minden oldalról hozzáférhető, és a vizsgálat szerint PDR-technikával javítható (ahogy a horpadások 80-90 százaléka), nekilátunk a munkaterület előkészítésének.
A legtöbb esetben a javításhoz szükség van arra, hogy a horpadás hátuljához is hozzáférjünk, ehhez külső, vagy belső elemeket, burkolatokat, lámpatestet, vagy egyéb részeket kell óvatosan eltávolítani.
A komoly munka ezután kezdődik: különböző lámpákkal, és egy speciális, párhuzamos fénycsövekből álló világító táblával lehet a legjobban körülhatárolni a horpadásokat. A fény, annak tükröződése a gépjármű felületén, a horpadások mentén keletkező árnyékok, és fénytörés segít meghatározni egy-egy sérülés pontos méretét és mélységét. A lámpa fényénél olyan horpadások is láthatóvá válnak, amit szabad szemmel egyáltalán nem, vagy csak nagyon nehezen tudnánk felfedezni. Fontos az is, hogy a felület tiszta, szennyeződésmentes legyen, mert a zsíros foltokon, vagy az esőcseppek rászáradt nyomain máshogy törik meg a fény, ami elrejtheti a horpadások egy részét.
A lámpa fényénél helyezzük fel, és rögzítjük a direkt erre a célra készült, pálca-szerű eszközöket, és segítségükkel nagyon óvatosan, milliméterről-milliméterre haladva, a megfelelő erősségű nyomás kifejtésével „masszírozzuk” vissza eredeti állapotába a sérült lemezt. A szakértelem és a rutin ezen a ponton a legfontosabb, mivel egy erősebb nyomással, vagy egy rossz helyre felhelyezett pálcával túlnyomhatjuk a lemezt, megsérthetjük a festést, vagy tovább deformálhatjuk a karosszériát. A javítási folyamatot folyamatosan ellenőrizni kell a világító tábla segítségével, egészen addig, míg a karosszérián tükröződő fénycsíkok egyenesek, párhuzamosak nem lesznek. A lámpa elmozdításával több irányból is meg kell vizsgálni a felületet, nehogy véletlen kimaradjon egy rész.
Ezzel a módszerrel különféle horpadásokat, ütődéseket és gyűrődéseket lehet javítani. Ha a festés nem sérült, akkor a hibák nagy eséllyel eltüntethetők PDR-technikával, és visszaállítható az eredeti, gyári állapot. Gyorsan, és költséghatékonyan.
A munka időtartama a sérülés méretétől, mennyiségétől és komolyságától függ, a javítás néhány órát, maximum néhány napot vehet igénybe. A jégverés nyomait eltüntetni egy hosszabb folyamat, hiszen sok különálló horpadásról van szó. Egy ajtórányitást valószínűleg néhány óra alatt teljesen el lehet tüntetni, de egy koccanás, vagy a figyelmetlen tolatás nyomai megint csak több időt igényelnek. Minden esetben előzetes állapotfelmérés szükséges az időtartam megbecsléséhez, viszont még a leghosszadalmasabb munka is rövidebb idő alatt elkészül, mint egy hagyományos karosszériajavítás.
A hagyományos horpadás javítás során a mélyebb sérülést egy speciális tapasszal töltik ki, amit utána csiszolnak, hogy egy szintbe kerüljön az egész felület, és az egész elemet – vagy egy részét – az autó színére festik. Bár a végeredmény itt is lehet elsőre tökéletes szépségű, és a gépjármű pont úgy nézhet ki, mint újkorában, összeségében mégis más a végeredmény: a festés már nem gyári, ha a javítást végző szakember nem jó színt választ, akkor elüthet az elem árnyalata az autó többi részétől. A rosszul megválasztott tapasz anyaga az UV-sugárzás hatására repedezetté válhat, és ez mind csökkenti az autó értékét, ha szeretnénk eladni. Időigényes, költséges folyamat és elavult módszer. A PDR-technikával a horpadások legnagyobb része javítható, gyors és költséghatékony alternatíva: nincs szükség töltőanyagra, tapaszra, csiszolásra és festésre. Az autó fényezése teljes egészében gyári marad, és nem csökkenti az értékét.